Όταν κάνουμε παρατηρήσεις για τις προσπάθειες των παιδιών, πρέπει να προσέχουμε πολύ ν’ αποφύγουμε την αξιολόγηση του έργου τους. Πολύ συχνά κάνουμε θετικές παρατηρήσεις με τη μορφή του επαίνου. Αυτές οι παρατηρήσεις εκφράζουν τις δικές μας αξίες και τη γνώμη μας, αντί να βοηθήσουν τα παιδιά να πιστέψουν στον εαυτό τους. ΠΡΟΣΕΞΤΕ! Σε αυτές τις ώρες παραμερίστε από το λεξιλόγιο σας τις λέξεις που είναι γεμάτες αξιολόγηση (παράδειγμα: καλός, σπουδαίος, θαυμάσιος κλπ.). Αντικαταστήστε τις με λέξεις που ενθαρρύνουν.
-Φράσεις που δείχνουν παραδοχή: “Μου αρέσει ο τρόπος που αντιμετωπίζεις αυτό το πρόβλημα.”, “Χαίρομαι που σου αρέσει η μελέτη.”
-Φράσεις που δείχνουν εμπιστοσύνη: “Επειδή σε ξέρω καλά, είμαι σίγουρη ότι θα τα καταφέρεις.”, “Έχω εμπιστοσύνη στην κρίση σου.”
-Φράσεις που συγκεντρώνουν την προσοχή στη συνεισφορά, στα θετικά σημεία και στην εκτίμηση: “Σε ευχαριστώ, ήταν μεγάλη βοήθεια.”, “Ευχαριστώ, εκτιμώ αληθινά το…, γιατί με διευκολύνει πολύ στη δουλειά μου.”
-Φράσεις που αναγνωρίζουν την προσπάθεια και τη βελτίωση: “Φαίνεται ότι κατέβαλες μεγάλη προσπάθεια γι’ αυτό.”, “Ίσως πιστεύεις ότι δεν έφτασες ακόμα το στόχο σου. Κοίτα όμως πόσο πολύ έχεις προχωρήσει.”, “Έχεις μεγάλη βελτίωση στο…(προσδιορίστε).”