Μαθησιακές Δυσκολίες και παρεμβάσεις εκπαιδευτικών

Ο δάσκαλος/δασκάλα χρειάζεται να δείξει κατανόηση, αποδοχή, να ακούει το παιδί προσεκτικά και με ενσυναίσθηση, χωρίς κριτική και χωρίς να είναι παρεμβατικός. Να νιώσει, δηλαδή, το παιδί ότι το αποδέχεται και ότι του έχει εμπιστοσύνη. Επίσης, είναι αναγκαίο να εκπαιδευτεί για να ξέρει τι να περιμένει και ποιες να είναι οι προσδοκίες του.

Παρεμβάσεις εκπαιδευτικού

•Χρήση κλειστών ερωτήσεων (που απαιτούν μονολεκτική απάντηση), δηλαδή οι ερωτήσεις του δεν ζητούν λεπτομέρειες.

•Δίνει χρόνο στο παιδί να σκεφτεί και λαμβάνει υπόψη του το χρόνο που χρειάζεται για να βρει την απάντηση.

•Επαναλαμβάνει λέξεις κλειδιά.

•Δέχεται από το παιδί να χρησιμοποιεί το δάχτυλο δείχνοντας στο χάρτη και να ιχνηλατεί τις λέξεις με το δάχτυλο.

•Στην ιστορία δέχεται να θυμάται το παιδί όχι ημερομηνίες, αλλά ουσιαστικές πληροφορίες.

•Στα μαθηματικά δίνει έμφαση στον τρόπο σκέψης και όχι στις λανθασμένες απαντήσεις.

•Προσανατολίζεται στην εικόνα και στη γραφή των συμβόλων, π.χ τονίζει τη διαφορά παρόμοιων φθόγγων π.χ β-φ.

•Χρησιμοποιεί συνδέσεις π.χ δ δάσος=πράσινο, θ=θάλασσα=γαλάζια.

•Κάνει συχνή επανάληψη λεξιλογίου σε συγκεκριμένα θέματα.

•Διαβάζει αργά και καθαρά.

•Ενθαρρύνει την αυθόρμητη σκέψη του παιδιού και ζητά από το παιδί να εξηγήσει αυτό που υποστηρίζει χωρίς να χρειάζεται να παρεμβαίνει ο ίδιος.

•Για τη βελτίωση της οπτικής μνήμης ρωτά πόσα γράμματα περιέχει μια λέξη και ποια είναι αυτά τα γράμματα και ρωτά πόσα φωνήεντα έχει η λέξη και αν υπάρχουν περισσότερα γράμματα πριν ή μετά από κάθε φωνήεν.

•Για την βελτίωση της ακουστικής μνήμης, ζητά από το μαθητή να επαναλάβει πολυσύλλαβες λέξεις, να αποστηθίσει ένα ποίημα και κάποιους κανόνες της γραμματικής.

•Εντοπίζει κακές συνήθειες μελέτης.

•Διδάσκει την ορθή γραφή με νόημα.

•Δίνει ανατροφοδότηση.

•Κάνει χρήση εικόνων για τις εποχές, τα γράμματα, τους αριθμούς.

•Ζητά από το παιδί να αφηγηθεί μια ιστορία βάζοντας τα ρήματα στο σωστό χρόνο και τα γεγονότα στη σωστή σειρά.

•Ζητά από το παιδί να επαναλάβει μια αφήγηση γεγονότων προσθέτοντας κάθε φορά ένα καινούργιο στοιχείο.

•Να βάλει κάρτες/εικόνες στη σειρά και να πει μια ιστορία.

•Να βάλει στη σωστή σειρά συνδυασμούς γραμμάτων.

•Να προσφέρει εξάσκηση σε έννοιες όπως πάνω-κάτω, κοντά, δίπλα, πριν και μετά.

•Κάνει χρήση του χάρτη για εκτέλεση μιας διαδρομής.

•Δίνει μεγαλύτερη σημασία στο περιεχόμενο και όχι στην εμφάνιση της εργασίας.

•Αφιερώνει χρόνο για παροχή εξατομικευμένης βοήθειας.

•Αναγνωρίζει και επαινεί.

•Μειώνει τους παράγοντες που ενδέχεται να αποσπάσουν τη προσοχή του μαθητή.

•Δίνει βαρύτητα στην αντίληψη που είναι πιο δυνατή, π.χ ακουστική ή οπτική.

•Δεν φορτώνει το παιδί με υπερβολική εργασία.

•Ενθαρρύνει τη γραπτή εργασία χωρίς να απορρίπτει τα κακογραμμένα ή ανορθόγραφα κείμενα.

•Αναγνωρίζει τα ταλέντα και σέβεται την αξιοπρέπεια των μαθητών του.

•Παρακολουθεί τις επιδόσεις του μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες σε όλα τα μαθήματα.

•Ανταλλάζει απόψεις με άλλους ειδικούς.

•Διατηρεί στενή επαφή με τους γονείς.

•Έχει υπόψη του ότι ο χρόνος δεν είναι επαρκής για τη διεκπεραίωση μιας σχολικής εργασίας.

•Δημιουργεί κλίμα συνεργασίας και αποδοχής όλων των μαθητών.

Scroll to Top